خبر

اعلامیه سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا درباره آزار جنسی کودکان ترکمنصحرا ونوع برخورد حکومتیها بامعترضین

45

Add to queue

عصر روز اول فروردین  واغاز ایام عید نوروز سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، مردم روستای عرب سورنگ ترکمن صحرا با خبر ناگوار تجاوز به حثیت خود توسط نگهبان سد گلستان۱ مواجه می شوند. طبق اخبار منتشره افرادی که متوجه به دام نگهبان معلوم الحال سد گلستان افتادن دو کودک درحال بازی می شوند بطرف مقرنگهبانی رفته درآنجا جمع میشوند و عده ای با شکستن شیشه موفق به بیرون کشیدن نگهبان تعرض کرده به دو کودک ۷و ۸ ساله شان می شوند. دراین موقع دهیار و انتظاماتی های پاسگاه آق آباد میرسند. ولی اقدام عجولانه، خشن و بدون تفهیم بمردم عصبانی برای پراکنده کردن موجب سوء تفاهم می شود. برای اینکه نیازی به پراکنده شدن نمی دیدند. بعلاوه انتظار داشتند مشاهدات شان درپروتکل قید شود. آنها بدین خاطر به مامورینی که خواهان پراکنده شدن فوری آنها بودند خواست شان را مطرح می کنند. ولی انتظاماتی ها طبق معمول اعتنایی نکرده، با خشونت می خواهند بدون چون و چرا دور شده به خانه شان برگردند. پلیس در واکنش به معترضین دهیار و دو نفر دیگر را که یکی عموی یکی از دو کودک بوده دستگیر کرده با خود می برد و به دادستانی گنبدکاووس مرکز شهرستان تحویل میدهد. دادستانی گنبد هم اتهام تجاوزگر را بجای تعرض به کودکان وآزار جنسی، “آدم ربایی” اعلام کرده بهمراه سه روستایی بی گناه روانه زندان می کند.  

عکس ها و اخبار منتشره از برخوردهای خشونت بار و تبعیض آمیز مشابه برخورد استعمارگران با مردم بومی ازجانب پلیس، و نیز اقدام  دادستانی و رئیس دادگستری گنبد، بسرعت درفضای مجازی  منتشر شده مردم معترض  شهر را به تجمع در برابر دادستانی ونیز موجب اعتراض واکنشی جوانان ترکمن شهر گردیده  نظم شهر بهم می خورد. و در عصر روز سوم فروردین دهیار بهمراه دو روستایی با ضمانت آزاد می شوند.

درماجرای دردناک پیش آمده شیوه ی برخورد مسئولین ارگانهای حکومتی از نوع نگرش شناخته وکوته بینانه است. آنها از همان آغاز در راه متهم کردن اهالی بومی وبرخورد خشن عادت شده شان روی می آورند و معمولن هم بقصد وادار کردن بحرکت واکنشی تند می کوشند. آنها هرگز حاضر نیستند درد مردم بومی را متوجه شده بهایی به آنها بدهند واحساساتشان درنظر بگیرند. ویا در راه برخورد دلسوزانه به حال بومیهای آسیب دیده و پر درد بکوشند. چون آموختند و پذیرفتند همانند استعمارگران، خود را قدر قدرت ومردم بومی را طرفی ضعیف و قابل سرکوب محسوب کنند. این جنبه را دریک نگاه سطحی درشیوه بیان مسئولین ارگانهای حکومتی با اهالی بومی بهتر میتوان دید.  

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان( بنام سرهنگ علیرضا نصیری) بدون اشاره به علل عصبانیت مردم از تجاوز به کودکان شان، می گوید «به دنبال دریافت گزارش، بلافاصله ماموران به محل اعزام ومشخص شد که چند نفر با شکستن شیشه یک اتاقک نگهبانی فردی را مورد ضرب و شتم قرار دادند…».

ولی محمد شهرکی رئیس شعبه ۱۱دادگستری گنبد میگوید: با شنیدن ماجرای دو کودک تعدادی از اهالی روستا به سمت محل نگهبانی متهم رفته وآنجا را به آتش می‌کشند.

اولی تلاشهای فعالین فضای مجازی را به«قصد برهم زدن آرامش منطقه» اعلام می کند. ولی رئیس شعبه ۱۱ دادگستری گنبد ضمن عیب جویی از اهالی روستا ونیز بدنبال «اراذل واوباش»نامیدن کنشگران مدنی که نظراتشان را درشرایط  دیکتاتوری درفضای مجازی نشر می کنند، یادآور می شود که زابلی های کوچانده شده «دومین قومیت بزرگ» ترکمنصحرا وتحت حمایت دستگاه حاکمه هستند.  

ولی روحانی ترکمن آقای امجد آخوند نظری دربرخورد به مساله، ابتدا علاوه بر اعتراض به بروز واقعه آزار جنسی این اقدام شنیع را محکوم و سپس خواستار رسیدگی فوری مسئولان قضایی و امنیتی به این پرونده می شود. او بطور مشخص  برای آزادی دهیار و دیگر افراد روستایی بازداشت شده از مسئولان امنیتی خواستار مساعدت  می شود. 

  یک فعال اجتماعی دیگر درپاسخ بسوال خبرنگاری با احساس مسئولیت می گوید «ماموران از دهیار روستا به اتهام دعوت مردم به شورش وقانون‌شکنی شکایت کرده واو را بازداشت می‌کنند که به قید وثیقه بعداز یک شبانه‌روز آزاد می‌شود. اما اگر این مساله به محکومیت دهیار وهمراهانش منجر شود اوضاع بسیار نامطلوب خواهد شد و پرونده ‌سازی برای این افراد کار درستی نیست.»

وی درادامه می‌گوید «چون نمی‌خواهیم که این حادثه هم سرانجامی مانند حادثه قبلی پیدا کند به همین دلیل هم از فعالان رسانه‌ای دعوت کرده‌ام که این ماجرا را پیگیری کنند.

شاید متهم آزار کودکان بی‌گناه باشد، بررسی می‌کنیم!

ولی رئیس شعبه ۱۱ صلح و سازش دادگستری گنبد کاووس ضمن طبیعی دانستن پیش آمدن اختلافاتی درشهرستانی با هفتصد هزار جمعیت تقریبی همانند معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از نوع نشر درفضای مجازی( بخوان نوع نشرآزادانه درفضای آزادی) گله کرده به خبرنگار “رویداد۲۴” می‌گوید: آنچه صورت گرفته نوعی بچه‌آزاری بوده است. آنطور که شنیده‌ام، تعرضی نبوده ومتهم فقط از دو کودک ‌خواسته که برایش برقصند. ولی با شنیدن ماجرای دو کودک تعدادی از اهالی روستای محل زندگی دو دختربچه به سمت محل نگهبانی متهم رفته و آنجا را به آتش می‌کشند.

 آقای شهرکی درادامه می‌گوید: براساس این موضوع عده‌ای اراذل واوباش درفضای مجازی مطالبی منتشر کردند وحتی موضوع را به مسائل قومیتی ربط دادند وضد انقلاب قصد داشت اختلاف قومیتی بین ترکمن‌ها ودومین قومیت بزرگ این منطقه ایجاد کند. درحالیکه موضوع ربطی به این مسائل ندارد وقومیت‌های مختلف دراین منطقه به راحتی کنار هم زندگی می‌کنند.

 دراینجا رئیس شعبه ۱۱ دادگستری گنبد کاووس ضمن عیب جویی از اهالی روستا ونیر با اتهام «ضد انقلاب» بدنبال «اراذل واوباش»نامیدن کنشگران مدنی که درشرایط  غیردمکراتیک قرون وسطایی مجبورشدند حرف های شان را درفضای مجازی که برای آنها تنها فضای آزادی قابل استفاده می باشد، یادآور می شود که زابلی های کوچانده شده «دومین قومیت بزرگ» ترکمنصحرا وتحت حمایت دستگاه حاکمه هستند.

او درمقام و جایگاه رئیس شعبه ۱۱ دادگستری حرفی از اجرای قانون والزمات قضاوت قانونی نمی زند. بلکه تلاش می کند متهم را بی گناه و بومی های معترض را مغرض، مقصر و رنج دیدگان و آزرده شده گان را محکوم نماید. در حالیکه پخش خبر و تصاویر از رویدادها  درفضای مجازی در روزگار کنونی یک امر عادی است و ربطی به مردم ترکمن و دیگران ندارد.

واقعیت این است که کوچاندن صدها هزار زابلی اهل تشیع از منطقه سیستان از جانب حکومت فرقه گرای جمهوری اسلامی مرکز وتلاش عجولانه با شیوه های پادگانی بخاطر ایجاد تغییر اساسی دربافت قومیتی ترکمنصحرا واستان گلستان وحمایت گسترده از مهاجرین  بویژه درارگانهای حکومتی درتمامی عرصه ها ، مهاجرین را بحالت عنصر قدرقدرتی مشابه استعمار گران کهن درآورده است. مشاهدات همه روزه ی مردمان بومی ترکمنصحرا واستان گلستان را به این درک کشانده که اکثریت رویدادها و حادثه ها هم سازمان یافته وهم سیستماتیک هستند.    

سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا ضمن محکوم کردن عمل شنیع تجاوز و آزار جنسی به دوکودک بومی درعصر روز اول فروردین امسال از جانب فرد غیر بومی درمحل کارش، ونیز حمایت بیدریغ تجاوزگر ازجانب غیر بومی های صاحب پست و مقام در ارگانهای حکومتی درمنطقه وهمچنین کشتن زیرشکنجه ی جوان ترکمن ۱۹ ساله بنام محمد دوجی در زندان امیرآباد شهر گرگان درآبان ماه گذشته، اعلام میدارد که معتقد است موارد ذکر شده بعلاوه برخورد استعمار گرایانه با اهالی بومی ترکمنصحرا را از نتایج اعمال سیاست براساس تمایلات شوونیستی زیر پوششهای فرقه گرایانه مذهبی بر علیه منطقه و مردم بومی میداند.

 سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا

 چهارشنبه، ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ – ۳۱ مارس ۲۰۲۱    

در باره نویسنده / 

MS

مطالب مرتبط

اطلاعیه ها

  • حکم اعدام توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی را محکوم می کنیم

    حکم اعدام توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی را محکوم میکنیم موجی از اعتراضات گسترده‌ ایرانی ها به صدور حکم اعدام برای خواننده معترض توماج صالحی، از جانب دادگاه انقلاب اصفهان به راه افتاده است. هموطنان معترض مان در سراسر جهان با حمایت معترضین جامعه مدنی کشورهای جهان به راه افتادند تا نهادهای مدافع حقوق بشر، دمکراسی و سکولاریزم صدای اعتراض شان…

  • 🛑 اطلاعیه مشترک شورای مدیریت گذار و شورای ملی تصمیم

    با ادای احترام به همه رزمندگان انقلاب پرشکوه “زن، زندگی، آزادی” که این چنین قهرمانانه و فداکارانه در سراسر ایران با نظام جنایت پیشه جمهوری اسلامی نبرد می کنند؛با گرامی داشت یاد عزیز جوانان و همه انسان هایی که در راه رهایی ایران و پاسداشت شأن و حرمت انسانی جان فدا کردند؛و با الهام از…

  • بیانیه ۳تشکل ترکمن صحرایی بمناسبت روز جهانی حقوق بشر ۲۰۲۲

    روز جهانی حقوق بشر نوید بخش دنیایی مبتنی بر آزادی و برابری     دهم دسامبر امسال هفتاد وچهارمین سالگرد روزجهانی حقوق بشر است. سند تاریخی منشور ویا اعلامیه جهانی حقوق بشر بمثابه یک عهد و پیمان بین‌المللی در روز دهم دسامبر سال ۱۹۴۸ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. ازآن پس این روز بنام روز جهانی حقوق بشر درحافظه تاریخی بشریت برای همیشه…

  • نامه۵ سازمان زنان ملیتهای تحت ستم درایران به۹ سازمان بین المللی

    نامه پنج سازمان زنان ملیت‌های تحت ستم درایران به نه سازمان بین المللی، ازجمله امنستی اینترناسیونال ویونیسف… ازابراز همبستگی شما متشکریم، اما زمان اقدام فوری درایران فرا رسیده است! به: سازمان ملل، یونیسف، عفو بین الملل، سازمان بین المللی کار،ENNHRI  وهرکسی به مدافعان حقوق بشر درایران اهمیت می دهدموضوع :  ازابراز همبستگی شما متشکرم، اما زمان اقدام فوری برای…

  • به حمایت مقاومت کردستان به پیوندیم

    درحمایت از مقامت کردستان ایران به اعتصاب سراسری به پیوندیم تاریخ جنبش‌های سیاسی و اجتماعی ایران خیزش ها و انقلاب هایی را در دل خود جای داده که بنا به شرایط و ویژه گی ها ، بخشی از نواحی و اتنیک های ایران نقشی چشمگیر و تاثیر گذار در شکل گیری روند آن وقایع تاریخی…

  • فراخوان سه ائتلاف سیاسی به مناسبت چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش

    برای چهلمین روز جمعه‌ی خونین زاهدان و همدردی با مردم خاش پس از جمعه‌ی سیاه و خونین خاش در حالی به چھلمین روز جمعه‌ی سیاه و خونین زاھدان که در ھشتم مھرماه ١۴٠١ اتفاق افتاد نزدیک می‌شویم که رژیم سفاک جمهوری اسلامی جمعه‌ی خونین دیگری را در ١٣ آبان در شهرستان خاش رقم زد که…

  • اطلاعیه‌

    “کؤنگلۆنگ تاپان دۇست یۇلوندا، جان بِرگین”“جان ده در راه دوستی که دل آرامِ توست”“ماغتئمغولئ پئراغئ” همایش بزرگداشت ۲۸۹-مین سالگرد تولد شاعر بزرگ تورکمن، مختومقلی فراغی در “آق توقای”، با هماهنگی استانداری گلستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شورای هماهنگی جمعیت‌ها و انجمن‌های ادبی-فرهنگی تورکمنصحرا برگزار می‌گردد. مکان:آق‌توقای- آرامگاهزمان:پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت، مراسم رسمی…

  • اطلاعیه مشترک دو سازمان فرهنگی وسیاسی ونیز حقوق بشری ترکمن صحرا

    نه به جنگ، پیش بسوی صلح ، تفاهم وهمکاری هرچه گسترده تر جهانیان برای حقوق بشر، آزادی و دمکراسی  رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، برای حل مسایل و مشکلاتی که روسیه در رابطه با اوکراین دارد، راه جنگ را پذیرفته در روز ۲۴فوریه ۲۰۲۲ فرمان اعزام قوای نظامی صادر نمود و دنیا را در وضعیت بیم وهراس…

  • اعتراض مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا بسازمان ملل

    اعتراض سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا   به برگزیدن جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن در سازمان ملل اخیرا برخلاف انتظار جامعه مدنی جهانی بویژه جامعه مدنی ایران  در رسانه های سراسر جهان اعلام شد جمهوری اسلامی ایران، به عضویت کمیسیون مقام زن درسازمان ملل متحد برگزیده شده است. سوال سازمان  مدافعان حقوق بشر ترکمنصحرا  از مسئولین سازمان…

  • درباره سایت

    در این وب سایت و در شبکه های اجتماعی , مدافعان حقوق بشر تورکمنصحرا به کمک شما عزیزان تلاش می کنیم تا صدای مردمی که از دیرباز مورد ظلم و ستم بوده و هستند رو به گوش جهانیان برسانیم.
    تمام افراد بشر آزاد زاده می شوند و از لحاظ حيثيت و کرامت و حقوق با هم برابرند. همگی دارای عقل و وجدان هستند و بايد با يکديگر با روحيه ای برادرانه رفتار کنند.

    Discover more from HRDTurkmenSahra

    Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

    Continue reading